Välkommen till Hudiksvalls Taxi AB
Hudiksvalls Taxiförening bildades i maj 1930 under namnet Hudiksvalls Droskägareförening u p a. Läs gärna mer om det under rubriken Historia. Idag är Hudiksvalls Taxi ett aktiebolag som ägs och drivs av sina delägare.
Vi erbjuder utöver vanliga persontransporter även budtransporter. Hudiksvalls Taxi tillhör en beställningscentral som är bemannad dygnet runt. Du får alltid tala med en telefonist som tar emot din beställning och eventuella önskemål.
Investeringar har gjorts i ett nytt trafikledningssystem med bl.a. GPS (Global position system) som innebär att bilarna kan utnyttjas effektivare och väntetiderna kortas.
Våra legitimerade chaufförer har god lokalkännedom.
Hudiksvalls Taxi erbjuder säkra miljöanpassade och effektiva transporter av personer och gods. Tjänsterna skall utföras med hög kompetens och god service året om, oavsett tid på dygnet. Vi ska utveckla oss kontinuerligt tillsammans med våra kunder.
Inom Hudiksvalls Taxi finns 55 st fordon
Ring 0650 – 68 000 för taxibokning
Ring 0650 – 15 000 för offert på busstransport
Säkerhet och trygghet är lika viktigt för oss inom Hudiksvalls Taxi som det är för dig. Förutom sedvanlig säkerhetsutrustning finns bälteskuddar för barn i alla taxibilar. Barnstolar finns mot beställning kostnadsfritt.
Alla fordon är av kombimodell med gott om plats för bagage.
Tycker du om att ge service och har god människokännedom? Är du stresstålig och tycker om att köra bil? Då kan taxiföraryrket vara ett yrke för dig!
På den här sidan kan du läsa om hur du går tillväga för att bli taxiförare.
Hur går du tillväga?
För att få köra taxi i yrkesmässig trafik krävs det att du förutom ett giltigt körkort med behörighet B eller BE också har en giltig taxiförarlegitimation (TFL) och den ansöker du om på Transportstyrelsens hemsida. Du kan ansöka om TFL när du uppfyller följande sex punkter:
Laglydnad – Den som gjort sig skyldig till vissa typer av brott anses inte lämplig som taxiförare, sådana brott är bland annat vålds- och sexualbrott, stöld och upprepade brott av lindrigare karaktär. Detta kontrolleras i samband med att ansökan skickas in till Transportstyrelsen.
Medicinska krav – De medicinska kraven för TFL innebär bland annat högre krav på synskärpa än för körkort med behörighet B. Här kollar man också på hörsel och eventuella sjukdomar. Läkarintyget ska bifogas i samband med ansökan om TFL och får ej vara äldre än två år.
Yrkeskompetens – För att uppfylla Transportstyrelsens krav på yrkeskompetens kävs det att du avlägger tre kunskapsprov, dessa skriver du på något av Trafikverkets förarprovskontor. Proven är uppdelade på följande tre delar: Kartläsning, Säkerhet och beteende samt Lagstiftning. Du kan läsa mer om kunskapsproven här.
Körprov – Vid körprovet visar du att du kan hantera fordonet i trafiken, att du kan köra med gott omdöme på ett trafiksäkert och passagerarvänligt sätt. Körprovet består och bedöms utifrån fyra kriterier: Fordonskontroll, Passagerares säkerhet, Körning i landsvägs- och stadstrafik samt Sinnesnärvaro och omdömesförmåga. Körprovet utförs på något av Trafikverkets förarprovskontor. Du kan läsa mer om körprovet här.
Vägen till taxiförarlegitimationen kan låta omfattande och komplicerad men resulterar i ett fritt och socialt jobb. Så vad väntar du på? Det är dags att ta taxiförarlegitimationen idag!
För mera information om hur du blir taxiförare hos Hudik Taxi, kontakta oss på kontakt@hudiktaxi.se.
Tycker du om att ge service och har god människokännedom? Är du stresstålig och tycker om att sitta bakom ratten? Då kan bussföraryrket vara ett yrke för dig!
På den här sidan kan du läsa om hur du går tillväga för att bli bussförare.
Hur går du tillväga?
För att få köra buss i yrkesmässig trafik krävs det att du har ett giltigt körkort med behörighet D eller DE, du som inte innehar körkortet kan läsa mer om hur du tar det här. Du behöver också ett giltigt yrkeskompetensbevis (YKB) och det kan ske på två vis. Detta reder vi ut kortfattat på den här sidan.
Grundutbildning – Grundutbildningen omfattar 280 timmar lärarledd utbildning, den kan dock förkortas till 140 timmar beroende på förarens ålder (24 år för buss, 21 år med begränsning). Grundutbildningen ska omfatta 20 respektive 10 timmars körträning. Utbildningen avslutas med ett godkänt skriftligt prov, detta prov avläggs hos något av Trafikverkets förarprovskontor.
Hävdvunnen rätt – Det innebär att förare som har eller har haft körkortsbehörighet D1, D1E, D eller DE utfärdat första gången innan 10 september 2008 inte behöver gå någon grundutbildning och avlägga ett teoriprov. De ska istället genomgå en fortbildning.
Fortbildning – Omfattar 35 timmars teori och ges av tillståndsgiven utbildare. Dessa 35 timmar kan delas upp i fem block om minst 7 timmar vardera, dessa fem block (35 timmar) måste dock genomföras inom fem år från senast genomförd ”trettiofemma” eller grundutbildning. Syftet med fortbildningen är att uppdatera de viktigaste kunskaperna för att utöva yrket. Tyngdpunkt ligger på trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.
Du kan läsa mer om yrkeskompetensbeviset (YKB) här.
För mera information om hur du blir bussförare hos Hudik Taxi, kontakta oss på kontakt@hudiktaxi.se.
Per Svensson, Ordförande
Sabina Erixon, Ledamot, Sekreterare
Svante Skarin, Ledamot
Kenth Eriksson, Ledamot
Morgan Eriksson, Ledamot
Imad Bawi, Suppleant
Annika Holmgren, Suppleant
Svante Skarin, Sammankallande, Driftchef, Trafikansvarig Taxi
Per Svensson, Personalchef
Stig Forslin, Busschef, Trafikansvarig Buss
Kjell Widarsson, Sekreterare, Kvalitets och Säkerhetsansvarig
Hudik Taxis fordon rullar överallt, främst i Hälsingland. Taxireklam är ett mycket kostnadseffektivt sätt att synas, överallt, dygnet runt, året om, till en rimlig kostnad! Våra bilar står till ditt förfogande.
För mera information, ring Svante Skarin 070-654 62 52 eller skicka ett mail till kontakt@hudiktaxi.se
Hudiksvalls Taxi genom 75 år
Här kommer ett litet axplock ur Hudik Taxis snart 85 åriga historia. En del av denna historik är tagen ur häftet Hudiksvalls Taxi 50 år vilket sammanställdes till jubileet 1980. Bilderna är tagna ur häftet samt från Hudik Taxis kontor.
Hudiksvalls Taxi-förening bildades i maj 1930 under namnet Hudiksvalls Droskägareförening u p a. Föreningens ursprung är en aning förvirrande dokumenterat, men icke desto mindre intressant.
I Klubbrummet på kaféet Mimer samlades den 9 april 1929 några droskägare i staden Hudiksvall för att diskutera gemensamma angelägenheter och problem samt att möjliggöra bildandet av en förening.
Till sammankomsten hade man inbjudit chefstjänstemannen vid Sveriges Droskbilägares Riksförbund (SDR) Gustaf Holtz.
Riksförbundet hade bildats såsom droskägarnas speciella intresseorganisation i slutet av 1928. Där valdes Gustaf Holtz till sekreterare.
Holtz hade utsetts till korresponderande sekreterare, dåvarande titel för chefstjänstemannen i riksförbundet. 1930 ändrades titeln till riksombudsman, och 1959 till verkställande direktör.
Gustaf Holtz fungerade som sekreterare vid ”kafésammanträdet”, där dessutom sex droskägare i Hudiksvall var närvarande.
1929: Man beslöt efter en livlig diskussion att bilda ovan nämnda förening och man utsåg en interimstyrelse som skulle utarbeta förslag till stadgar. Beslut togs även om att ansluta föreningen till riksförbundet.
Enligt förefintlig protokollsbok träffades emellertid droskägarna nästa gång i sammanträde först den 13 februari 1930.
Vid detta tillfälle godkändes ett stadgeförslag, valdes styrelse och revisorer och först nu var det helt klart att begära registrering vid länsstyrelsen.
Styrelsen bestod av :
Ordföranden P O Sahlström
Sekreteraren Fritz Ohlén
Kassören Hilmer Winberg
Då man bläddrar vidare i protokollsboken ser man att redan den 12 mars samlades föreningen till ett nytt sammanträde. Orsaken var att Länsstyrelsen meddelat att den önskade kompletteringar till stadgeförslaget. Föreningen beslöt då att klara ut problemen. Stadgarna godkändes, och föreningen kunde registreras den 31 maj 1930.
I september samma år hölls ett extra sammanträde, vid vilket det bl a beslöts att ånyo anmäla föreningen till medlemskap i SDR.
”1930 var månadsavgiften som högst 20 kronor”
Vad hände sedan?
Protokollen finns ej kvar. De är utrivna ur protokollsboken. Skälet lär vara att osämja präglade förhållandet i föreningen.
Föreningen splittrades och konkurrensen mellan skilda grupper skärptes. Ett företag hette ”Billiga Bilar”.
Ordföranden under den stormiga perioden var David Myrman.
Droskägarna hade var för sig hemmatelefon och ”specialkunder”. Antalet trafikrättigheter var 16 stycken.
En historia ur verkligheten
En resa mellan Hudiksvall och Iggesund med en berusad och pratsam passagerare i en öppen droskbil. Vid Långsjön körde droskan ner i ett stort gupp. Därefter blev det alldeles tyst i baksätet. Föraren vände sig om för att se vad som hänt. Det fanns ingen passagerare kvar i baksätet. Föraren stannade bilen, klev ur och sökte efter sin passagerare bortåt vägen, men då han inte fann någon gick han tillbaka. Plötsligt såg han att suffletten låg på marken. När han skulle lyfta upp den fann han sin passagerare där.
”Aktiva droskägare i mer än 40 år – Hilmer Winberg och Einar Halldén.”
Tiden gick.
Några taxitillstånd bytte innehavare. Man insåg att föreningen måste nytändas. Ny styrelse valdes med Aron Andersson som ordförande och styrelsen lyckades få riktig fart på verksamheten igen 1937. Därmed är inte sagt att alla problem var lösta, men man diskuterade fram acceptabla lösningar.
1955 beslöt man tillämpa ovillkorlig passkörning för samtliga bilar. Två år senare anskaffade föreningen egen telefonväxel med anknytning till fyra stolptelefoner.
1961 började man tillämpa passlista med tidsangivelser enligt arbetstidslagen.
Året därpå ingicks ett avtal mellan droskägarföreningen och länsföreningen samt landstinget om anskaffandet av en ambulansbil för sjuktransporter. Ersättning för driftskostnader etc skulle betalas dels genom bidrag från landstinget samt dels givetvis genom den intäkt man fick för utförda transporter.
Genom den ständigt ökade åkfrekvensen insåg man det nödvändiga i att ha tillgång till egen radioanläggning. Beslutet togs 1964 efter segslitna, interna diskussioner, mest på grund av de kostnader investeringen skulle medföra för droskägarna. Alla har nog idag insett vilken stor betydelse denna anläggning haft för verksamheten. Man kunde med oförändrat antal bilar fullgöra ett ökat antal körningar. Även i detta fall nämns namnet Aron Andersson, vilken genom målmedvetet arbete förde beslutet i hamn.
Styrelsen beslöt året därpå att överlämna bokföringen i sin helhet till bokförare Gustav Wadin, då arbetet genom ambulansverksamheten och ökningen av taxirörelsen blivit omfattande för telefonpersonalen.
1967 inköptes ny ambulansbil. Föreningen fick ny ordförande John Nilsson. Han upprättade bl a en skrivelse till stadsförvaltningen med anhållan om nya lokaler för taxistation.
Ny passlista upprättades 1969. Polisman Rune Juhlin var närvarande som representant för trafiknämnden. Listan inlämnades till trafiknämnden och godkändes där. Vid samma tillfälle hade föreningen en genomgång av taxireglementet för Gävleborgs län. Med ledning av bestämmelserna om föraruniform och högsta antalet passagerare i bilarna ovillkorligen skulle respekteras. Samtidigt beslöts att Juhlin och två av styrelsens ledamöter skulle utfärda förarbevis. Besluten antogs efter en del diskussioner, varvid tvekan framfördes om tillämpningen av de olika momenten i reglementet.
1970 inträffade en glädjande händelse inom föreningen. Man fick en lokal för telefonväxeln. Trångboddheten i gamla växelrummet var stor. Den nya lokalen är inrymd Hamngatan 21. Samma år ombildades föreningen till Hudiksvalls Taxi ekonomisk förening.
1971 ingicks avtal med Larmtjänst AB om inhysning av en larmstation i bättre lokaliteter i fastigheten Hamngatan 21. Larmtjänsten innebar för föreningen ett bra ekonomiskt stöd, men också betydligt mer krävande arbetsuppgifter för telefonisterna.
Ambulansverksamheten togs över av landstinget 1976, vilket för verksamheten innebar en väsentlig förändring. Liksom alla andra företag som drabbas av konjunktur- eller strukturförändringar måste Hudiksvalls Taxi söka andra och nya vägar för att klara ekonomi och vidareutveckling. Man var mån om att skapa en allt bättre kundservice. Ett led i detta arbete har varit att dels samarbeta med andra taxiföretagare inom kommunen, och dels att erbjuda närliggande taxiföretag inträde i föreningen och därmed skapa ett bättre utnyttjande av tillgängliga resurser. Ett sådant utökat samarbete har numera också kommit till stånd. Föreningen har i delägarskap med Iggesunds Bruk AB och Industrifrakt AB låtit uppföra en helt ny radiostationsanläggning.
Goda förutsättningar för ett samarbete med Iggesunds Taxi finns och därigenom, om så nu sker, får Hudiksvalls Taxi 23 taxitillstånd fördelade på lika många taxiägare. Dessutom har föreningen 1 bårbil, 1 buss för 28 passagerare och 2 reservbilar.
Numera finns alltså ingen droskägare som sitter vid ”hemmatelefonen” och väntar på att få betjäna sina kunder. Hudiksvalls Taxi är idag, trots sina 50 år, ett alert och framåt företag som på alla sätt försöker tillgodose kunders önskemål. Naturligtvis är det tack vare kunderna som föreningen kunnat fortleva.
”1980 var månadsavgiften drygt 1800 kronor”
2017
Hudiksvalls Taxi tar klivet in i, för bolaget helt nya lokaler och samlokaliserar både taxi- och bussverksamheten under ett och samma tak i samband med att man flyttar ur lokalerna på Bjälkgatan och Ullsätersvägen och in i renoverade lokaler på Granebovägen. Här förfogar man över fem kontor, ett större konferensrum och fikarum. Tvättmöjligheterna utökas från en tvätthall med plats för en personbil till tre hallar med plats för som mest fyra taxibilar och en fullstor buss samt en städhall för taxibilarna.
På Granebovägen samlokaliserar vi likt tidigare med X-läns Taxiservice AB och Norrhälsinge Beställningscentral, dessa företag huserar på husets nedervåning.
Granebovägen 3a
824 31 Hudiksvall